Saturday, November 3, 2012

Pendidikan Khas : Definisi dan Pencerahan ©






Pendidikan Khas didefinisikan :

Program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu. Individu yang berkeperluan khas adalah mereka yang mengalami pelabagai kecacatan atau kurang upaya atau pintar cerdas (gifted).

Satu program pendidikan yang dirancang khas untuk murid-murid istimewa atau luar biasa dari segi intelek, jasmani, sosial atau emosi. Mereka tidak akan dapat mencapai pertumbuhan dan penyuburan biasa, sehingga mereka tidak berupaya mendapat faedah sepenuhnya daripada program pendidikan sekolah biasa. (Chua Tee Tee dan Koh Boh Boon 1992)

Perkhidmatan dan kemudahan pendidikan yang disediakan untuk individu berkeperluan khas atau kurang upaya, yang terdiri daripada mereka yang mengalami kecacatan mental, bermasalah pembelajaran, gangguan emosi dan tingkah laku, gangguan komunikasi (pertuturan dan bahasa), hilang pendengaran, penglihatan atau darjah penglihatan yang rendah, kecacatan fizikal dan golongan pintar cerdas. (Wikipedia)

Abroad term used to by law to describe specially designed instruction that meets the unique needs of a child who has a disability. These services are provided by the public school system and are free of charge. Services can include instruction in the classroom, at home, in hospitals or institutions. (understandingspecialeducation.com)

Seperti yang kita ketahui, setiap individu berhak diberi pendidikan mengikut tahap mereka. Oleh kerana kanak-kanak berkeperluan khas ini tergolong antara mereka yang istimewa, yang kelainan upaya, mereka perlu diberi pendidikan yang sama rata, setaraf kita yang tipikal (normal). Dengan itu, wujudlah Program Pendidikan Khas yang khusus untuk mereka yang memerlukannya. 

Kanak-kanak Pendidikan Khas juga mempunyai pelbagai jenis yang mana ianya terbahagi kepada 4 kategori yang besar. Saya akan menyambung berkenaan jenis dan kategori ini di entri yang lain. Moga terus membaca. 






0 comments:

Post a Comment