Friday, November 23, 2012

Pendidikan Khas : Jenis dan Kategori ©


Salam indah! 

Pendidikan Khas terbahagi kepada 3 jenis yang utama. 

  • Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran

Didalam Pendidikan Khas bermasalah Pembelajaran, terdapat banyak kategori yang wujud dan diklasifikasikan sebagai LD (Learning Disabilities). Antaranya ialah Autisme, Dyslexia, Dyspragia, Sindrom Down, Dyscalculia, Hyperactive, Gifted and Talented dan banyak lagi. 

Pendidikan Khas bermasalah pembelajaran ialah pendidikan yang disediakan kepada murid-murid yang mengalami masalah dari aspek sosial dan mempunyai kebolehan intelek yang terhad. Kebolehan intelek yang terhad bermaksud, murid-murid di dalam kategori ini adalah mereka yang rendah kebolehan intelek mereka.

Kanak-kanak bermasalah pembelajaran dikenalpasti melalui tahap kefungsian mereka di dalam kebolehan : 

  • Kebolehan Kognitif
  • Tingkahlaku Sosial/ Perkembangan Sosial
  • Penguasaan Bahasa Lisan / Pertuturan
  • Penguasaan Membaca
  • Kemahiran Perkembangan
  • Kemahiran Matematik 


  • Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran




Hallahan dan Kauffman (1991) mendefinisikan murid-murid bermasalah pendengaran sebagai :

murid-murid yang tidak dapat mendengar pada satu-satu tahap intensiti atau kekuatan bunyi. 
Mojuntin Ebin (1997) : 
 pelajar yang mengalami kelambatan dalam perkembangan pertuturan dan bahasa. Disebabkan faktor tidak dapat medengar dan bertutur, mereka tidak boleh berfikir seperti murid-murid lain dan menyebabkan perkembangan mental mereka terbantut. 
Terdapat beberapa faktor yang menyumbang ke arah kehilangan darjah pendengaran. Antara faktor tersebut ialah : 

  1. Baka : disebabkan oleh gen ibu atau bapa yang mempunyai latar belakang keluarga yang mepunyai masalah pendengaran. Kepekakan yang berpunya daripada perwarisan genetik adalah kongenital dan sensorineural
  2. Penyakit : antara penyakit yang menyumbang kearah kehilangan pendengaran adalah Rubela. Rubela adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh sejenis virus yang biasanya ditemui pada tekak, darah dan najis individu yang dijangkiti. (wikipedia)  Selain itu, jika ibu yang hamil menghidap penyakit seperti beri-beri dan kencing manis juga turut memberi kesan kepada anak di dalam kandungan.
  3. Masalah pernafasan semasa kelahiran
  4. Kecederaan semasa kelahiran terutamanya dibahagian telinga
  5. Mendapat penyakit berjangkit selepas kelahiran yang mana ianya disebabkan oleh bakteria dan virus seperti beguk dan juga demam campak.
  6. Penyakit meningitis (penyakit telinga yang mempengaruhi sistem saraf terutamanya dibahagian meninges, penutup otak dan tulang belakang) dan otitis media (infleksi di bahagian membran mukus telinga tengah. Ianya mempunyai kaitan dengan penyakit seperti koriza, campak demam dan juga batuk kokol. 

Tahap Kehilangan Pendengaran




  • Pendidikan Khas Bermasalah Penglihatan


Masalah penglihatan didefinisikan : 

Legal of definition of visual impairment :
kebutaan ialah penglihatan yang kurang daripada 3/60, pada mata yang baik ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 setelah menerima rawatan ataupun pembetulan biasan (refrective)
rabun atau penglihatan terhad (low vision) adalah penglihatan yang kurang daripada 6/19 sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik ataupun medan penglihatan yang kurang daripada 10 selepas rawatan atau pembetulan biasan (refrective)  


Enjoy reading! Feel free to leave your comment~ 




0 comments:

Post a Comment